Sabtu, 1 Mei 2010

Mesej Pemilik Blog

Saidi Liasan G

Assalamualaikum



Salam sajahtera,salam 1 Malaysia kepada semua rakan pengunjung blog ini.

Semoga kunjungan anda berbaloi dan berasa seronok sepanjang melayari blog yang tidak seberapanya ini,Kita perlu lakukan sesuatu untuk kita abadikan kepada keluarga kita,rakan atau sesiapa yang mengenali kita.

Ahli keluarga yang jauh,anak-anak yang belajar di rantau orang atau di mana juga berada dapat melepaskan kerinduannya dengan melayari laman blog keluarga.

Apa yang saya garapkan di ruangan ini merupakan album dan himpunan info atau maklumat menyeluruh tentang keluarga saya dan juga apa juga info,fakta atau maklumat yang menjadi tarikan dan perlu kita ketahui untuk menambah pengetahuan am sedia ada.

Semoga ruangan ini dapat melahirkan inspirasi dan pertukaran maklumat yang bermanafaat.

Sekian,

Terima kasih.


Sesorang yang ada bahan atau cerita atau mungkin berbentuk ilmu pengetahuan yang ada padanya dan jika terbiar atau terpendam begitu sahaja maka segalanya tidak mempunyai makna.Jika seorang ulama pastinya akan berdakwah dan menyampaikan segala ilmunya kepada umat manusia sejagat untuk menyeru kepada amal dan kebaikan.Jika seorang doktor pula semestinya akan mempersiapkan diri dengan bidangnya untuk memimpin ilmu sebagai landasan berbakti kepada keseluruhan manusia yang memerlukan khidmatnya.

Sekurang-kurangnya kita dengan usaha dan kemahuan buat biar sedikit lama-lama akan membukit.Kalau kita mempergunakan kemudahan yang tersedia kini seperti mana kita berada dalam ruangan ini bermakna kita sudah menganjak pradigma statik kepada aktif.

Jika kita ada sedikit ilmu yang kita ada,yang kita timba hasil daripada penerokaan dan keinginan kita untuk belajar dan mengetahui sesuatu .berkarya melalui blog dengan bercerita tentang diri kita juga mmemadai,kita berbicara dan berhubung di antara satu dengan yang lain yang hampir sama dangan citarasa bersama,kita meneroka serta mencari bahan dan ilmu untuk kita sepadukan dan jadikan satu khazanah melalui ketersediaan zaman teknologi informasi pada masa kini.

Apa yang saya sediakan sama seperti saudari saudaraku yang lain, bukan berlumba-lumba atau menunjuk-nunjuk kepandaian tetapi lebih kepada persingan serta perkongsian info dan ilmu, sekurang-kurangnya kita tidaklah bersendirian menelaah info tentang dunia global ini.

Kita jadikan pentas ini sabagai tempat atau ruang pendokumentasian tentang diri kita,perasaan,percembahan minda yang sihat dan album atas talian yang boleh dikongsi oleh sesiapa sahaja dan walau di mana juga berada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Percepatkan Paparan

Cara Mempercepat Start Menu di Windows XP

Tips untuk windows kali ini adalah bagaimana hendak mempercepat start menu pada Sistem Operasi Mincrosoft Windows

Langkahnya:
Klik. Start->Run lalu masukkan regedit Kemudian tekan enter:
Lalu buka menu ini!
HKEY_CURRENT_USER \ Control Panel \ Desktop \ MenuShowDelay

Defaulntnya adalah 400. Anda boleh set ulang sesuai keinginan anda! Semakin kecil penggunaan angka maka semakin cepat atau lebih laju bukaan.. misalkan 0 adalah yang paling cepat\laju.Selamat mencuba.

Komputer Bermasaalah?

Apabila didapati komputer anda tidak berfungsi, anda boleh mengambil langkah-langkah berikut bagi mengenali punca masalah. Mengenalpasti masalah komputer mungkin berpunca dari:-



Kesilapan Sendiri.



Pengguna tanpa disedari, merupakan satu daripada punca berlakunya masalah yang dihadapi oleh komputer. Masalah yang disebabkan oleh pengguna sendiri termasuklah terlupa membuka suis atau memasukkan plug pada soket yang salah, meletak cakera dalam pemacu cakera yang salah, menekan kekunci (key) yang salah, kurang mahir dengan perisian (software), memberikan arahan yang salah (incorrect command), menggunakan perisian (software) yang telah rosak, dan beberapa perkara lain lagi.



Masalah biasa pencetak



Peralatan luaran seperti pencetak dan kabel juga boleh mendatangkan masalah kepada operasi komputer. Umpamanya air minuman yang tumpah ke atas cakera boleh menyebabkan komputer anda menghadapi masalah. Begitu juga pencetak yang kehabisan kertas juga mampu menyebabkan komputer tidak dapat mengeluarkan output yang dikehendaki.



Masalah biasa Monitor



Kesesuaian penggunaan monitor untuk sistem komputer yang tertentu adalah penting. Sekiranya anda menggunakan monitor pada komputer yang tidak serasi, maka monitor anda tidak dapat membuat paparan dengan sempurna. Jika monitor anda tidak memaparkan warna yang sepatutnya atau skrin menjadi lebih besar dari keadaan biasa, sila periksa samada komputer anda telah dipasangkan dengan driver yang sesuai bagi monitor anda.



Masalah biasa hard disk



Peralatan dalaman seperti cakera keras (hard disk) juga boleh menjadi punca kerosakan komputer. Jika cakera anda mengalami kerosakan sektor (bad sector) misalnya, ia boleh menyebabkan program komputer tidak dapat dijalankan dan ini akan menyebabkan keseluruhan sistem komputer tidak dapat digunakan.



Sekiranya perkara-perkara yang disebutkan di atas bukan menjadi punca kerosakan, barulah boleh membuat kepastian atau kesimpulan bahawa yang rosak ialah komputer itu sendiri. Kerosakan mungkin berpunca dari litar bersepadu (chip/IC). Dengan mengetahui Litar bersepadu manakah yang rosak barulah boleh dibaiki komputer dengan menggunakan peralatan khas.

Elak 7 Perkara Di Facebook

1.Menggunakan Password yang lemah

Elakkan nama yang mudah atau kata-kata anda dapat mencari dalam kamus, bahkan dengan nombor ditempelkan pada akhirnya. Sebaliknya, campuran atas dan huruf kecil, nombor, dan simbol. password harus mempunyai minimum lapan aksara. Salah satu teknik yang baik adalah untuk memasukkan nombor atau simbol di tengah kata, seperti variasi pada kata "rumah": hO27usEs!

2.Meninggalkan Tarikh Lahir Kendali anda dalam Profail anda


Lebih dari ConsumerReports.org:

• Jutaan pengguna exposing Maklumat Peribadi

• Diuji: 119 Laptop, Desktop, Netbooks dan iPad

• Elektronik Ulasan



Ini adalah target ideal untuk pencuri identiti, yang boleh menggunakannya untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai anda dan berpotensi mendapatkan akses ke bank anda atau akaun kad kredit. Jika anda telah memasukkan tarikh lahir, pergi ke halaman profil anda dan klik pada tab Maklumat, lalu pada Edit Maklumat. Pada bahagian Maklumat Asas, memilih untuk hanya menampilkan bulan dan hari ulang tahun atau tidak sama sekali.

3.Kawalan menghadap Privasi Berguna

Selama hampir segalanya dalam profil Facebook anda, anda boleh menyekat akses kepada hanya teman-teman anda, teman dari teman, atau diri anda sendiri. Menyekat akses kepada foto, tarikh lahir, pandangan agama, dan keluarga maklumat, antara lain. Anda boleh memberikan orang-orang tertentu saja atau kumpulan akses kepada barang-barang seperti foto, atau menghalang orang-orang tertentu dari melihat mereka. Pertimbangkan untuk meninggalkan keluar maklumat kenalan, seperti nombor telefon dan alamat, kerana anda mungkin tidak mahu orang untuk mempunyai akses kepada maklumat yang tetap.

Cerita popular di Yahoo!:

• 20 Kota Terbaik untuk Ride Out kemelesetan

• Kekayaan Kedudukan: anda Richer Than You Think

• 7 Beban Anda boleh longkang di Pensiun

--------------------------------------------------------------------------------
Lebih daripada Yahoo! Finance

4.Nama Anak anda posting di sebuah Keterangan

Jangan gunakan nama anak dalam tag imej atau keterangan. Jika orang lain tidak, memadamnya dengan mengklik Padam Tag. Jika anak anda tidak di Facebook dan seseorang termasuk namanya dalam keterangan, meminta orang untuk menghapuskan nama tersebut.

5.Menyebutkan itu anda akan Jadi Away From Home

Itu seperti meletakkan sebuah "rumah tak ada yang" masuk pintu anda. Tunggu sehingga anda tiba di rumah untuk memberitahu semua orang bagaimana bercuti anda awesome itu dan menjadi jelas tentang tarikh perjalanan apapun.

6.Membiarkan Mencari Mesin Pencari anda

Untuk membantu mencegah orang-orang asing dari mengakses halaman anda, pergi ke bahagian Search Facebook kawalan privasi dan Teman Hanya pilih untuk hasil carian Facebook. Pastikan tempat untuk mendapatkan hasil carian umum tidak disemak.

7.Anak-anak muda Perijinan Menggunakan Facebook Unsupervised

Facebook batas anggotanya untuk usia 13 dan lebih, tetapi anak-anak lebih muda dari yang menggunakannya. Jika anda memiliki anak muda atau remaja di Facebook, cara terbaik untuk memberikan kawalan adalah untuk menjadi salah satu sahabat talian mereka. Gunakan alamat e-mel sebagai kenalan untuk akaun mereka sehingga anda menerima notis dan memantau kegiatan mereka. "Apa yang mereka fikirkan adalah apa-apa sebenarnya bisa sangat serius," kata Charles Pavelites, agen khusus pengawasan di Internet Crime Complaint Center. Sebagai contoh, seorang anak yang posting komentar "Ibu akan pulang, saya perlu mencuci pinggan" setiap hari pada masa yang sama mendedahkan terlalu banyak tentang kedatangan rutin orang tua 'dan perginya.

Sejarah Susunan Keyboard

Pernahkah kalian berfikir mengapa susunan keyboard yang sehari-hari yang umumnya kita gunakan dibuat dengan susunan yang seperti itu. Dan apakah menurut kamu apakah susunan yang seperti itu merupakan yang paling efisien yang pernah dibuat sehingga kita akan lebih mudah dan cepat untuk kita mengetik.

Begini, susunan keyboard yang dipakai umum sekarang ini (QWERTY) sebenarnya adalah salah satu susunan yang paling tidak efisien yang ditujukan agar kita-kita dapat mengetik dengan lebih lambat. Mengapa demikian? Ini dia sejarah susunan keyboard..

Hal ini berkaitan dengan sejarah mesin ketik yang ditemukan lebih dulu oleh Christopher Latham Sholes (1868). Saat menciptakan mesin ketik prototype sebelumnya, malah sangat memungkinkan kita untuk mengetik dengan lebih cepat.

Terlalu cepatnya kemungkinan dalam mengetik tersebut, sampai- sampai sering timbul masalah pada saat itu. Seringkali saat tombol ditekan, batang-batang huruf (slug) yang menghentak pita itu mengalami kegagalan mekanik, yang lebih sering diakibatkan karena batang-batang itu saling mengait (jamming).

Karena bingung memikirkan solusinya pada saat itu, Christopher Latham Sholes justru mengacak-acak urutan itu demikian rupa sampai ditemukan kombinasi yang dianggap paling sulit untuk digunakan dalam mengetik. Tujuannya jelas, untuk menghindari kesalahan-kesalahan mekanik yang sering terjadi sebelumnya.

Akhirnya susunan pada mesin ketik inilah yang diturunkan pada keyboard sebagai input komputer dan pada tahun 1973 diresmikan sebagai keyboard standar ISO (International Standar Organization). Sebenarnya ada beberapa standar susunan keyboard yang dipakai sekarang ini. Sebut saja ASK (American Simplified Keyboard), umum disebut DVORAK yang ditemukan oleh Dr. August Dvorak sekitar tahun 1940.

Secara penelitian saat itu, susunan DVORAK memungkinkan kita untuk mengetik dengan lebih efisien. Tetapi mungkin karena terlambat, akhirnya DVORAK harus tunduk karena dominasi QWERTY yang sudah terjadi pada organisasi-organisasi dunia saat itu dan mereka tidak mau menanggung resiko rush apabila mengganti ke susunan keyboard DVORAK.

Satu-satunya pengakuan adalah datang dari ANSI (American National Standard Institute) yang menyetujui susunan keyboard Dvorak sebagai versi “alternatif� di sekitar Tahun 1970. Susunan keyboard lainnya yang masih perkembangan dari susunan QWERTY adalah QWERTZ yang dipakai di negara seperti Hungaria, Jerman, Swiss, dll. AZERTY oleh negara Prancis dan Belgia, QZERTY, dll.

Pemulihan Semula Fail

Menormalkan kembali atribut hidden folder dan fail di dalam flash disk yang disembunyikan oleh virus.

Kemudahan untuk mengubah fail atribut sokongan windows XP sangatlah terbatas,banyak software lain yang dapat digunakan untuk merubah atribut sebuah fail, di antaranya febooti file tweak. aplikasi tersebut dapat didownload disini

Failnya berukuran sekitar 467 Kb. Setelah didownload, instalkan fail tersebut.
untuk menggunakannya, kita tinggal klik kanan pada folder atau fail yang akan diubah propertinya kemudian klik properties,
di sana akan terlihat ada menu / tab tambahan iaitu Attributes.
Untuk melihat dan mengubah fail yang beratribut hiden atau system, pada folder options viewnya harus diubah terlebih dahulu
klik Menu tools-->Folder Options-->View, pilih/tandai Show hidden files and folders, hilangkan centang[/] pada Hide protected operating system files.

Berita Terkini

Carlos Slim terkaya di dunia

MEXICO CITY 11 Mac - Ahli perniagaan Mexico, Carlos Slim yang mengatasi Bill Gates dalam senarai Forbes bagi gelaran jutawan dunia, terkenal dengan sikapnya yang merendah diri dan sentiasa membuat pelaburan ketika krisis ekonomi.

Jenazah Tantawi selamat disemadi di Madinah

KAHERAH 11 Mac - Jenazah Sheikh Al-Azhar, Sheikh Mohammed Sayed Tantawi hari ini selamat dikebumikan di Jannatul Baqee, Madinah yang menempatkan makam saudara- mara dan sahabat Nabi Muhammad SAW, selepas jenazahnya disembahyangkan di Masjid Nabi.

Masyarakat antarabangsa kutuk junta Myanmar

YANGON 11 Mac - Tindakan junta tentera Myanmar menghalang pemimpin prodemokrasi, Aung San Suu Kyi bertanding pada pilihan raya akan datang ini mencetuskan kritikan dari seluruh dunia, dengan sebuah negara anggota ASEAN menyifatkannya sebagai 'satu sandiwara.'


Naik Tol? Naik Elektrik? Cuaca panas, orang panas
Written by Zaini Hassan

DENGAR kata tol nak naik lagi? Tarif elektrik pun? Benarkah? Rakyat sudah cukup terbeban dengan apa yang mereka tanggung sekarang. Jika hidup di bandar semuanya wang. Kadangkala wang dihabiskan begitu sahaja tanpa sedar.

Cukai itu dan ini, caj itu dan ini, parking sini dan sana hingga masuk tandas pun wang.

Terima Kasih Kerajaan

Pekeliling Perkhidmatan Bil. 4/2010 berkaitan Pemansuhan Bayaran Wad Kepada Pegawai Dan Pesara Perkhidmatan Awam.
Walaupun tak seberapa tetapi sekurang-kurangnya dapat mengurangkan beban kepada penjawat awam terutama kepada mereka yang berpendapatan rendah dan mereka yang berpencen.
PP Bil. 4/2010

03 - Designer: Douglas Bowman | Dimodifikasi oleh Abdul Munir Original Posting Rounders 3 Column